Grön äggröra

Passar från 6 månader
Grön äggröra


Vi gillar att ha roligt i vårt kök – vi gör vår bönsallad rödbetslila och våra ägg spenatgröna. Tack och lov hade Sam-I-Am rätt om gröna ägg, de smakar verkligen gott. Detta recept är som bäst när det äts efter en tredje läsning av Dr Seuss’ ”Green Eggs and Ham” när dina småttingar är sugna på att prova på själva!

Små barn är ibland kinkiga när det gäller grön mat så denna äggröra funkar nog inte för alla. Min dotter är i en sådan fas och skulle tyvärr inte röra äggen för närvarande, trots att hon har ätit dem många gånger förut och min 4-årige son mumsar i sig så mycket han orkar. Min man och jag älskar grön äggröra, speciellt med lite svartpeppar och några färska örter.

Ägg är en av de rikaste källorna till metionin, en essentiell aminosyra vilket kosten måste innehålla. Metionin hjälper till att balansera hormoner, har antiinflammatoriska egenskaper och ökar upptaget av antioxidanter. Spenat innehåller höga halter vitamin K, A, mangan och folat och en bra källa till vitamin B, E och C samt järn och koppar. Dessutom är det en bra källa antiinflammatoriska glycoglycerolipider.

Recepttips
Alla gröna grönsaker fungerar i detta recept. Ekologisk grönkål är en till favorit. Vissa gröna grönsaker kan vara ganska bittra så vi rekommenderar att hålla sig till sötare sorter om man lagar till barn samt att undvika mangold. Vi föredrar färsk spenat framför fryst spenat av detta skäl.

Frökex

Passar från 10 månader
Frökex




Dessa läckra frökex är mycket populära på hemmaplan. Vi lägger på vårt favvo nöt- eller frösmör och äter dem till frukost eller som mellanmål, eller vid sidan av vår lunch eller middag. Jag började laga dem ganska nyligen – vi äter inte bröd hemma så mina barn tyckte att det var kul att ha något att sprida sitt mandelsmör på. Pröva vårt recept på nötsmör för ett bra pålägg!

Dessa går åt ganska fort i vårt hus – de varar som mest ett par dagar – så laga en stor sats om du vill att de ska räcka hela veckan. Jag har vid fler än ett tillfälle överraskats av att mina barn, med hjälp av en stol som stege, brutit sig in i skåpet för att få tag på dessa kex.

Recepttips
Du kan använda annan sorts frö än i receptet eller experimentera med att lägga till nötter eller någon annan torkad frukt. De svarta sesamfrön som vi hade hemma senast smakade inte så bra, därför provade vi att dubbla mängden vita sesamfrön och det fungerade fint.


Read more...

Kryddig yoghurtswirl med äpple & bär

Passar från 4 månader
Kryddig yoghurtswirl med äpple & bär




Min familj älskar frukost – den är definitivt vår favoritmåltid på dagen. Jag älskar att skapa läckra, hälsosamma rätter som ger inspiration och lätt kan anpassas till olika behov. Detta recept kan göras med vanlig yoghurt (helst rå) eller med havreyoghurt för att skapa ett veganskt alternativ. Vuxna kan ringla honung eller lönnsirap över den och små barn kan njuta av en mosad version.

Denna rätt är mkt fräsch när den serveras välkyld på en sommarmorgon. På vintern lägger vi till ångade äpplen för att värma upp den lite. Detta är ett bra mellanmål men även en hälsosam dessert. Du behöver inga särskilda konster för att övertyga dina barn att äta det, vilket alltid är ett plus under hektiska morgnar.

Recepttips
Skalet på organiska och hemodlade frukter är fulla av antioxidanter, därför föredrar vi vanligtvis att inte skala dem. För denna rätt rekommenderas dock att skala äpplena eftersom de smakar bättre samt att mindre barn skulle ha svårt att tugga kokt äppelskal. Lägg till en tjock grekisk yoghurt och en god honung, så har du en hälsosam efterrätt till din middag. Vi brukar ånga en stor sats äpplen i förväg som vi strör kanel på och förvarar i en glasburk i kylen för senare användning.

Du kan använda frysta bär om det inte är bärsäsong. Våra favoritäpplen är Cox och Royal Gala, men vilket sött äpple som helst kommer fungera bra.

De senaste riktlinjerna föreskriver att om du inte har några livsmedelsrelaterade allergier i familjen finns det heller ingen anledning att vänta med att ge ditt barn nötter tills 1 års ålder. Om du är osäker är det dock bäst att kontakta ditt barns läkare eller BVC innan du serverar nötter.


Read more...

Glutenfria bananpannkakor

Passar från 4 månader
Glutenfria bananpannkakor


Pannkakor! I Storbritannien äter man mest pannkakor som frukost eller dessert, eller – som i min familj – en gång om året på fettisdagen. I Sverige serveras söta pannkakor ofta som lunch, särskilt i skolor och i restauranger, kaféer och på lekland under barnmenyn.

I vår familj äter vi mest glutenfritt, och därför blev jag väldigt glad när jag för ett par år sedan upptäckte detta mycket enkla recept på hälsosamma pannkakor som huvudsakligen är gjorda på endast två ingredienser. Konsistensen är mycket lik en vanlig pannkaka, de smakar jättegott och hela min familj älskar dem. Jag har precis lagat lite pannkakor till frukost och nu sitter jag och väntar på att ropen efter ”mer, mer, mer” ska börja…

Recepttips
Det är roligare att göra detta recept som flera minipannkakor, men om du har bråttom kan du även göra en stor pannkaka och skära upp den i så många mindre portioner du behöver. Vi har provat några varianter med andra ingredienser men det bli bäst när man håller sig till de två huvudingredienserna i de angivna mängderna.

Servera dina pannkakor med havreyoghurt (eller någon annan sorts yoghurt) och bär eller äppelkompott, eller vad sägs om lite skivad banan, vispgrädde och lönnsirap för lite större barn?


Read more...

Krämig zucchini- & kokossoppa

Passar från 4 månader
Krämig zucchini- & kokossoppa


Vi får ofta frågan hur man får barnen att äta fler grönsaker – så om du känner att du har ett barn som inte gillar grönsaker, så är du inte ensam! Det finns många olika åsikter om detta, t ex om man ska gömma dem bland annan mat eller inte, och hur viktigt grönsaker är över huvudtaget.

Jag tycker att det är mycket viktigt för barn att vänja sig vid att äta en mängd olika grönsaker, inte minst eftersom de innehåller vitaminer och mineralier samt hjälper kroppen att absorbera vitaminer och mineralier från andra livsmedel. Jag anser att det är viktigare att barnen äter grönsaker än hur de äter dem, iaf i lägre åldrar. Jag vet att det inte finns en universallösning som kommer fungera för alla – i vårt hem är det enklaste sättet att få våra småttingar att äta grönsaker att laga en grönsakssoppa. Så länge det smakar gott kan man stoppa i mer eller mindre vad som helst.

När det är kallt ute lagar vi soppa nästan varje dag. En soppa är snabb och enkel att göra och dessutom ett bra sätt att förbruka grönsaker innan de börjar bli gamla. Både barn och vuxna verkar alltid glada över att komma hem till en härlig doftande soppa. Grönkål och zucchini är rika på många näringsämnen inklusive vitaminerna B, C och K, kalium, magnesium, mangan, kalcium, rutin, quercetin, folsyra och vitamin C. Rutin och quercetin är viktiga antiinflammatoriska medel. Om ditt barn inte gillar soppa eller har svårt att äta den med sked kan du prova att servera den i ett glas istället och låta dem dricka den. Detta räcker ofta för att göra soppan ny och spännande!

Ibland kan en grön grönsakssoppa vara lite bitter, i så fall ger krämig kokosgrädde/mjölk en perfekt balans – och du behöver inte snåla på den heller. Så länge du inte lägger till för mycket vatten så blir detta recept en tjock soppa som är en mättande lunch för hela familjen. Min man tycker om att äta sin med knaprigt bröd från den lokala bagaren och mina småbarn gillar den bäst kyld. Jag gillar både och – lite beroende på vädret. Om du kyler soppan så snart den har svalnat kan du förvara resterna i en glasburk i kylen i 2-3 dagar.

Vi har börjat publicera några av våra experiment på Instagram – om du vill hålla dig uppdaterad på våra mat-eskapader ta gärna en titt på vår Instagram-sida!

Recepttips
Om du känner för det kan du lägga till lite ost till detta recept. En läcker, mogen cheddar skulle fungera riktigt bra. Om du inte har grönkål eller andra gröna grönsaker kan du fortfarande laga denna soppa – de gröna grönsakerna adderar endast ytterliggare vitaminer, mineraler och antioxidanter.


Read more...

Ugnsbakad lax med rotfrukter

Passar från 8 månader
Ugnsbakad lax med rotfrukter


Jag växte inte upp med mycket fisk på matbordet, och jag drog mig ganska länge för att laga det till min familj. Ända tills min svärmor visade mig hur lätt det egentligen är att tillaga fisk, speciellt om den bakas i ugnen. Sedan dess har jag lärt mig att älska en mängd olika fiskrätter och gillar även att experimentera med egna variationer.
Detta recept är en favorit i vårt hus – till och med våra två små mumsar glatt i sig en stor portion var när den serveras. En bra rätt under den kallare årstiden eftersom den är varm, välsmakande och robust. Våra barn tycker om att hjälpa till att blanda ihop såsen och lägga fisken och alla andra ingredienserna i den ugnsfasta formen.
Välj alltid ekologisk fisk för att säkerställa att fisken du konsumerar kommer från starka bestånd och fiskas eller odlas på ett hållbart sätt. Håll utkik efter KRAV- och MSC-märkning. Undvik vilt fiskad lax från Östersjön samt Vänern och Vättern eftersom de har visats innehålla höga halter av dioxin och PCB, som särskilt barn, gravida kvinnor och andra kvinnor i fertil ålder är mycket känsliga för.

Recepttips
Du kan använda vilka rotfrukter som helst – vad sägs om att lägga till rödbetor, palsternacka eller kålrot? Du kan mosa rätten med en gaffel för yngre middagsgäster eller t o m blanda den i en matberedare eller med stavmixer för bebisar som ännu inte är vana vid att äta mat med bitar i.


Read more...

Banan-lassi med gurkmeja

Passar från 8 månader
Banan-lassi med gurkmeja



Dagarna blir kortare och mörkare och nu när vintern närmar sig spenderar vi mycket mer tid inomhus än vad vi gjorde under sommaren. Det är fika-säsong! För oss är det likställt med en ursäkt för att laga något gott och hälsosamt samt ha mysstund tillsammans runt köksbordet, antingen med familjen eller med vänner. I helgen hade vi kvar pumpapajkrydda och gjorde en kryddig dryck till alla. Vi brukar göra kryddat te, men eftersom det varit oväntat varmt denna vecka i Stockholm bestämde vi oss för att göra en kyld lassi.

Det finns många olika typer av lassi, både salta och söta. Vissa är gjorda med bananer, andra med mango, men traditionellt är lassi – en indisk dryck – salt, och görs ofta med kummin.

Gurkmeja är en av världens mest hälsosamma livsmedel, en kraftfull anti-inflammatorisk krydda som traditionellt används för att behandla flera typer av sjukdomar. Den har t ex visat sig minska risken för spridning av olika typer av cancer och barnleukemi. Bäst av allt tycker vi är den ljus-orangea, värmande färgen samt den kryddiga, något söta smaken.

Recepttips

I detta recept använder vi fryst banan och havreyoghurt för att göra den mjölkfri. Du kan ersätta med fryst mango om du vill, eller även använda traditionell yoghurt. Många Lassi-recept innehåller 3 eller 4 tsk krydda, men eftersom detta recept är tänkt för hela familjen där allas smaklökar är olika, rekommenderar vi att du börjar med 1 tsk av varje krydda och sedan lägger till mer smak efter behov.


Read more...

Mannagrynsgröt med skogsbärkompott

Passar från 6 månader
Mannagrynsgröt med skogsbärkompott


Detta är en av våra favoriter när det gäller frukostgröt eftersom den är så snabb och enkel att laga. Det finns även en sentimental koppling – mannagrynsgröt serverades ofta till middag hos mina morföräldrar när jag var liten. Än idag tycker jag att den är en mumsig frukostgröt för hela familjen. Mannagryn har en naturlig söt smak och är därför särskilt populär bland mina minstingar.
Mannagryn är tillverkad av durumvete och har ett lågt glykemiskt index, vilket innebär att den smältas långsamt och därmed håller blodsockernivån i schack. Mannagryn har hög proteinhalt och innehåller mycket kalium (viktigt för njurens funktion) samt zink och magnesium (som bl a främjar friska ben och nervsystem).

Recepttips
I detta recept toppar vi gröten med hemlagad skogbärskompott, fast det smakar även bra med äppelmos, toppat med hackade nötter och russin eller med kanel.


Read more...

Hemlagad pumpapuré

Passar från 6 månader
Hemlagad pumpapuré


Är du osäker på var du ska göra av dina Halloween-pumpor efter den stora natten är över? Om de fortfarande är fräscha och rena, ta in dem och förvandla dem snabbt till pumpapuré!
Förra året råkade jag glömma bort vår härligt snidade pumpa och lämnade den ute på balkongen av misstag tills i mitten av november. Eftersom det var ovanligt varmt vid den tiden såg den tidigare så kraftfulla pumpan inte längre så robust ut när jag tills slut kom ihåg att se efter den. I år bestämde jag mig därför för att göra bättre ifrån mig och jag kan stolt meddela att jag precis återvunnit vår vackra pumplanterna till en stor gryta med krämig puré.

Recepttips
Pumpapuré är en bra bas för all sorts grönsakssoppa. Du kan också använda den i tårtor och kakor (recept på pumpakakor kommer inom kort!), eller helt enkelt lägga till några örter och servera den till din bebis nästa måltid. Purén förvaras i kylen i upp till 3 dagar, alternativt kan du frysa den i portioner och tina när du vill använda den.


Read more...

Värmande chokladdryck

Passar från 12 månader
Värmande chokladdryck


Denna mumsiga kakaodryck är den perfekta uppvärmaren under vintern. Den kunde inte vara enklare att tillaga, hela familjen kan njuta av den och dessutom är den en riktig hälsosam dryck för kroppen.

Forskare vid Cornell University i USA har nyligen funnit att en kopp varm choklad innehåller en hel del antioxidanter och flavanoler. Kakao innehåller också mycket magnesium, vilket kan förhindra hjärt-och kärlproblem, främja hälsosamma blodkärl, lindra PMS-symptom hos flickor och kvinnor, hjälpa med muskelavslappning och reglera blodsockernivån. Under hela medeltiden ordinerades kakao för att hjälpa till med allt från att förbättra matsmältningen till att producera mer bröstmjölk.
Läs mer om kakao som en superlivsmedel här.

OBS! Kakao stör upptaget av järn så drick detta separat från järnrika måltider.

Recepttips
Du kanske tror att små barn kommer att tycka att rå, osötat kakaopulver är för bittert, men enligt vår erfarenhet älskar de det såvida du lägger till lite mjölk – havre- eller mandelmjölk funkar bra. Man kan använder komjölk från 1 år men havremjölk är sötare och bättre för detta recept. Kom ihåg att småbarn som aldrig smakat söt kakao inte är vana vid söta drycker på samma sätt som vi vuxna tenderar att vara, så detta är ett bra sätt att få dem att älska de mörkare och hälsosammare varianterna av chokladprodukter.
En av våra personliga favoriter är Valrhona kakaopulver – men alla okryddade, osötade mörka kakaopulver du hittar på marknaden kommer att fungera fint!
Obs: Se alltid till att testa temperaturen hos varma drycker innan du serverar dem till barn! Tillsätt mer mjölk om det behövs för sänka temperaturen.


Read more...

Getost-dipp

Passar från 12 månader
Getost-dipp


Min man lagade denna dippsås på getost till middag häromdagen och den var så god att jag var tvungen att lägga upp receptet direkt. Vi fick den som ett tillbehör tillsammans med rödbetsbiffar och bulgur, och kombinationen blev verkligen en vinnare. Men dippen fungerar lika bra om du serverar den med pinnar av morot, gurka, paprika eller andra råa grönsaker, eller remsor av rostat pitabröd. Detta är ett recept som du lätt kan ändra – kolla våra förslag i recepttipsen!

Recepttips
För att laga varianter av denna dip kan du utelämna lönnsirap och istället tillsätta 100 g kokt lax, eller 100 g kokt spenat. Båda bör pulseras en kort stund i matberedaren och kan sedan blandas in i dippsåsen. Lagar du denna dipp till vuxna så kan du lägga till en nypa salt för att förhöja smaken.


Read more...

Sallad på rostade grönsaker

Passar från 8 månader
Sallad på rostade grönsaker


Vi älskar födelsedagar. Vi är alltid så upptagna hela året, så födelsedagar är vår ursäkt (om vi nu behöver en) för att samla alla våra vänner kring oss och njuta av bra mat. Våra barns födelsedagar är inga undantag: jag är särskilt förtjust i utmaningen att hitta på smaskiga rätter som barnen kommer älska lika mycket som de vuxna. När Theo fyllde tre körde vi på djurtema: till barnen fixade vi en vattenmelons-igelkott, en choklad-igelkott, en uggel-tårta av rå marsipan samt en krokodilsallad. De vuxna fick bland annat ett par bitar rostat lamm och massor av olika sallader, inklusive denna sallad på rostade grönsaker som en av gästerna var så angelägen om att prova så att hon tog den ur mina händer innan jag kunde laga färdig den.
Denna salad är enkel, läcker och mångsidig, den smakar bäst om man kylar ner den en stund i kylen men kan även serveras direkt från ugnen. Den smakar extra gott toppad med smulad, mogen fetaost och är ett bra komplement till kött eller fisk, eller på vår favoritsätt; som en del av en större tallrik med massor av olika sallader.

Recepttips
Flera personer bad mig om att få detta recept efter festen. De undrade om de kunde steka grönsakerna tillsammans för att spara tid – svaret är ja, men tomaterna kan göra att de andra grönsakerna blir lite kladdiga så jag skulle egentligen inte rekommendera det. Jag får alltid bäst resultat när jag rostar tomaterna på en separat plåt för sig.


Read more...

Hummus med mandel & morötter

Passar från 8 månader
Hummus med mandel & morötter


Efter några smärre katastrofer vid middagsbordet, insåg jag att jag antingen behöver servera maten en aning tidigare eller ge mina barn en liten aptitretare för att hålla dem vid liv tills middagen är klar. Vi hinner inte alltid hem innan klockan är halv sju, men jag vill ändå inte att de äter så pass mycket att de hoppar över sin middag. Jag har börjat erbjuda dem grönsakspinnar att knapra på medan de väntar, tillsammans med en liten dip. På så sätt vet jag att de har ätit något hälsosamt, även om de sedan äter en lite mindre måltid än vanligt.
Denna dip är perfekt för att hålla barnen glada medan du lagar middag, som ett mellanmål när som helst på dagen, eller som en del av en picknick. Kikärtor innehåller mycket fiber, molybendum, mangan, folat, tryptofan, järn och protein. Citronsaften i detta recept innehåller C-vitamin, som hjälper dig att absorbera järn. Morötter innehåller mycket betakaroten, vilket är viktigt för ett friskt immunsystem. Mandelsmör innehåller massor av bra fetter och bidrar till en god krispigt smak.
Detta är inte endast ett recept för barn – vi serverar det ofta till våra vuxna vänner på både picknick och fest.

Recepttips
För vuxna och mer äventyrliga barn kan du piffa upp smaken med lite spiskummin.


Read more...

Avokado- & bananvisp

Passar från 4 månader
Avokado- & bananvisp


Detta är definitivt ett av de recept som smakar mycket bättre än de låter, speciellt om man lagar det med kyckling. Men det är också en perfekt måltid när du behöver slänga ihop något på kort tid. Om du hoppar över kycklingen blir det även en smaskig dessert för småbarn. Första gången jag lagade det hemma hos oss fick lillasyster kämpa med storebror för att få sin del.

Recepttips
Som frukost, mellanmål, efterrätt eller det vegetariska alternativet, använd endast banan och avokado. Som middag eller för att laga något mer fylligt, tillsätt kyckling. Om du använder kyckling så rekommenderar vi att ta både brunt och vitt kött eller endast det bruna köttet som är kvar på t ex en grillad kyckling, eftersom den bruna innehåller mer järn. Annars går kycklingbröst såklart lika bra.


Read more...

Enkla fruktspett

Passar från 10 månader
Enkla fruktspett


Om du frågar min 3-åring så det är nog något speciellt med att sätta frukt på ett spett som gör fruktstunder ännu roligare. Vi brukar ofta servera dessa fruktspett på barnkalas eller vid andra speciella tillfällen – de är snabba att sätta ihop, ser goda ut och båda barn och vuxna älskar dem!

Recepttips
Välj frukt efter säsong – körsbär, kiwi och jordgubbar till exempel finns i slutet av våren eller på försommaren, medan sensommar och tidig höst ger oss äpplen, olika slags bär, aprikoser och persikor. Om du vill skapa något som ser riktigt läckert ut försök att rada upp dina fruktbitar i regnbågens färger! Du kan även smälta en bit mörk choklad i en kastrull över varmt vatten och ringla över dina spett för att skapa en vuxenversion av våra fruktspett.


Read more...