Sötpotatis- & päronpuré

Passar från 4 månader

Sötpotatis- & päronpuré
Detta mycket lättsmälta, friska mos är med sin mjuka smak perfekt för smakportioner, men kommer säkert även uppskattas av äldre spädbarn eller småbarn som efterrätt eller mellanmål. Päron är en perfekt källa för vitamin C och är dessutom den minst sura av alla frukter och smakar därför riktigt mjukt, vilket gör det till en idealiskt som första mat. Sötpotatisar, särskilt de med orangefärgat kött, är extremt rika på betakaroten, vilket hjälper kroppen att producera vitamin A. Smakerna av päron och sötpotatis är en fantastisk kombination och tillägget av mynta är ett spännande och fräscht inslag. Jag är ofta väldigt frestad att dela min sons puréportion med honom!


Recepttips
Om päronet du använder inte är helt moget, kan du ånga det tills det är mjukt så att det lämpar sig för mosning. Dessutom rekommenderas att päronen kokas om ditt barn är yngre än 6 månader, för att göra det lättare att smälta samt för att undvika risken för allergier.

Om du använder den här sötpotatis- & päronpurén som smakportioner, kan du lägga till lite bröstmjölk för att ge purén en smak som ditt barn känner igen. För en jämnare puré, lägg till lite av kokvätskan i mixern tills önskad konsistens är uppnådd. När ditt barn kan tugga, kan du blanda purén lite mindre för att uppnå en något tjockare konsistens. Kom ihåg att när du minskar tillagningstiden bibehåller de frukter och grönsakerna som du använder fler av sina vitaminer!

Frys överbliven puré i enskilda portioner, till exempel i ett iskubbsfack och poppa ut dem i en frysbar påse eller behållare när de fryst. Enstaka purékuber kan enkelt tinas i mikrovågsugn eller i en liten kastrull på låg temperatur, precis innan du behöver dem.


Speak Your Mind

*