Sockerfri paleo granola

Passar från 10 månader

Sockerfri paleo granola
Granola är en av mina tio-i-topp maträtter. Ibland finns det inget bättre än en krispig god granola tillsammans med yoghurt eller med lite mjölk. Varken jag eller min son kan äta havre – dessutom är jag ingen fan av gryn i allmänhet – så vi behövde hitta något gott utan havre för att tillfredsställa våra begär. Detta resulterar i mycket experimenterande i vårt kök med olika nötter, frukter och oljor.

Denna smaskiga, krispiga mullbär- eller russin-granola är resultatet. Den kan ätas som frukost eller mellanmål. Men den kan även serveras som en hälsosam dessert. Nötter är fulla av fett och kalorier och helst bör de blötläggas innan du äter dem. Men de är fulla av bra fetter och utgör en viktig del av en hälsosam kost. Det fina med granola är att du vanligtvis bara behöver lite eftersom det är en topping. Och om du verkligen vill äta en hel skål så kommer du undan med att äta lite lättare mat resten av dagen.

De senaste riktlinjerna säger att det inte finns någon anledning att vänta tills barnen är 1 år för att ge dem nötter, om det inte finns matallergier i familjen. Om du är osäker, kontakta ditt barns läkare innan du ger nötter till ett barn.

Recepttips
De första gångerna vi försökte laga detta recept kastade vi ihop allt och provade några olika temperaturer i ugnen. 135°C/275°F verkade vara optimalt för nötterna, men det brände fortfarande mullbär och russin något. Då kom min tvååring Theo på den geniala idén att lägga till mullbären senare. D’oh mamma, varför hade du inte själv tänkt på det? Så vi la till mullbär/russin senare, vilket resulterar i att alla ingredienserna blir lätt gyllenfärgade och de torkade frukten blir krispiga men inte brända.

Det fina med detta recept är att om du inte har alla ingredienser, kan du bara utelämna dem. Och om du har andra favoritnötter kan du helt enkelt lägga till dem istället.

Speak Your Mind

*