Råa hallon- & cashew-bollar

Passar från 12 månader

Hallon- & cashew-bollar
Jag gör ofta mellanmål av torkad frukt och nötter åt min son – så enkelt att ta med när vi är ute och utforskar. Dessa blir oftast riktigt goda men alltid lite olika, beroende på vilka frukt eller nötter vi råkar ha hemma just då. Dock har jag inte alltid varit nöjd med konsistensen eftersom mina mellisbollar eller kakor ofta blir lite mjuka och klibbiga. Jag kan förstås rulla dem i kokosflingor eller liknande för att ta bort klibbigheten, men jag ville fortfarande försöka att få dem lite krispigare.
Råa livsmedel definieras som livsmedel som inte har värmts upp över den högsta “tillåtna” temperaturen, någonstans mellan 33°C – 48°C (92°F – 118°F), beroende på vilken diet du följer. Råa frukt- eller frukt- & nötkakor är oftast torkade i en torkugn, en maskin som likt en ugn torkar mat med hjälp av (låg) värme och ventilation.
Eftersom jag inte har en sådan finurlig apparat hemma, försökte jag torka mina mellisbollar i en vanlig ugn: Jag vred upp temperaturen till 50°C/120°F, väntade tills uppvärmningen var klar, lade i formen med bollarna och stängde av ugnen. Jag lämnade bollarna i ugnen i 90 minuter utan att öppna luckan, och när tiden gått var jag ganska nyfiken på att kolla på dem… Succé! Den långsamma torkningen gav dem en lite krispig yta, samtidigt som de fortfarande var lagom sega på insidan. Eftersom jag inte använde en ugnstermometer kan jag inte säga med säkerhet vilken temperatur ugnen höll under de 90 minuterna men jag klassificerar ändå mina bollar som rå mat. Gött!
Dessa hallon- & cashew-bollar var en stor hit hos min son och hans vänner, och även maken stal några ur lådan när han trodde att jag inte såg. Jag antar att jag måste göra dem snart igen!

Recepttips
Du kan experimentera mycket med smaker i dessa mellisbollar: Byt ut cashewnötter mot andra nötter som hasselnötter eller valnötter, eller använd någon ann torkad frukt – till exempel torkade tranbär – istället för aprikoser.

Speak Your Mind

*