Paprika-, morot- & palsternackspuré

Passar från 4 månader

Paprika-, morot- & palsternackspuré
BLW-metoden (Baby-led weaning) är på modet dessa dagar, men min dotter älskar fortfarande puréer, smoothies och mosade grönsaker lika mycket som bitar. Helt ok för mig, eftersom jag inte vet något bättre sätt att berika dieten med så många smaker och nyttiga fetter som möjligt medan hon fortfarande tillåter att matas med en sked.

Det tog mig ett tag att komma fram till det bästa sättet att servera ångad paprika på. Först försökte jag riva dem vilket bara resulterade i en röd, vattnig röra. Sedan försökte jag ge henne stora bitar att tugga själv. Men eftersom hon bara är 8 månader och fortfarande inte har några tänder, hamnade de mesta på golvet. Jag ville dock verkligen att hon skulle vänja sig vid smaken och dra nytta av alla de underbara vitaminer som paprika innehåller (stora mängder betakaroten och C-vitamin samt rikligt med folat och vitamin B6). Att ånga paprikorna med några andra grönsaker och sedan mosa lätt med lite fett resulterade i ett vinnande koncept. Vi serverar detta läckra mos tillsammans med kött-, fisk- eller leverbitar eller ibland på egen hand, till frukost. Du läste rätt – grönsaker till frukost! Hon älskar det.

Recepttips
Du kan använda en paprika i valfri färg: vi valde röd för sin ljusa färg och söta smak – desto ljusare färg, desto mer näringsämnen har paprikan. Detta är en bra puré för spädbarn som börjar äta fast föda innan 6 månaders ålder eftersom den är lättsmält och endast innehåller grönsaker. För lite äldre eller hungrigare barn kan du lägga till lite avokado för att göra purén lite matigare.

Jag föredrar att göra så mycket färsk mat som möjligt, men det är alltid bra att ha lite mat i frysen. Frys överblivet mos i enskilda portioner, till exempel i en istärningslåda, och överför sedan kuberna till en påse eller behållare när de fryst. Enstaka moskuber kan enkelt tinas i mikrovågsugn eller i en liten kastrull på låg temperatur, när du behöver dem.

En studie av forskare på Newcastle University visade att morötter som kokts hela innehöll 25% mer falcarinol än de som hade skurits upp innan tillagning. De fann också att de naturligt förekommande sockerarter som ger morötter dess söta smak hittades i högre koncentrationer när morötterna var kokta hela. Av dessa två anledningar rekommenderar vi att ånga eller koka grönsaker innan du skär upp dem.

Speak Your Mind

*