Mat som bör undvikas

Mat som bör undvikas

Det är svårt att diskutera de negativa effekterna av sk skräpmat på den mänskliga kroppen, särskilt i förhållande till barn, utan att någon säger “barn behöver några X” eller “X är inte så illa för dig” eller “allt med måtta”. Det finns så mycket olika skräp i färdigmat nuförtiden att det blir svårt, tidskrävande och dyrt att undvika det helt, och de flesta föräldrar kommer att ge sina barn något av denna lista vid ett eller annat tillfälle, några mer regelbundet än andra.

Syftet med denna sida är inte att döma eller att få föräldrar att känna skuld, utan att informera med så mycket information som möjligt om de livsmedel som i vetenskapliga studier samt genom observationsmetoder visat sig bidra till allt från allvarlig sjukdom till brist på välbefinnande, dålig koncentration och sänkt prestanda. Är man förvarnad är man beväpnad, som ordspråket säger.

Socker

Raffinerat socker saknar näring, har en försurande effekt på kroppen och processen för att absorbera det utarmar den mänskliga kroppen på många näringsämnen. Flera trovärdiga forskare har klassificerat socker som ett gift eller en toxin, bl a Dr Robert Lustig, den ledande experten på fetma vid University of California. I april 2011 publicerade New York Times en intressant artikel om detta ämne, som du kan läsa här.

Tyvärr förekommer socker i många livsmedel och är dessutom dolt i ett stort antal produkter som man kanske inte skulle förvänta sig, från tomat-pastasås till vissa jordnötssmör. Organiskt förpackade livsmedel är mindre benägna att innehålla socker, kanske för att de inte kräver inläggning i Sötningsmedel lika mycket som icke-organiska versioner. Eftersom sockret inte tillför något näringsmässigt till kosten, kan det kopplas till flera olika sjukdomar – främst barnfetma och diabetes. Det är möjligt att köpa mat som smakar bra utan socker och det bästa är att undvika det så mycket som möjligt.

Den goda nyheten är att allt fler företag börjar varsna och följa konsumenternas ökade efterfrågan av produkter utan tillsatt socker. Precis som den vanliga såsen, innehåller spannmål, juice och andra livsmedel som din familj vanligtvis köper socker. Men det finns sannolikt välsmakande alternativ utan socker – eller så kan du göra din egen. Detta betyder inte att du aldrig kan äta en glass igen, men det kan vara klokt att undvika att ge era barn sockerhaltiga livsmedel av flera skäl.

För det första kommer de livsmedel barnen smakar på under deras första år ha en stor effekt på deras livslånga gommar. Att undvika socker så mycket som möjligt kan hjälpa dem att undvika framtida viktproblem och fetma. För det andra är inverkan på blodsockret och därmed energinivåerna stor. När man äter så kallad hög glykemisk belastning (GI / GL) livsmedel, bland annat socker och snabba kolhydrater som vitt bröd, cornflakes och choklad, bryter kroppen ner dem snabbt. då ökar blodsockret snabbt och bukspottskörteln svarar genom att frigöra insulin som leder till en snabb minskning av blodsockret, vilket kan ha som följd att du känner dig trött, grinig och oförmögen att koncentrera dig.

Jämför detta med mindre bearbetade livsmedel och långsamma kolhydrater som Bircher müsli som frigör sockret i blodet mycket långsammare. Det är bättre att äta mat med lågt GI-index, eller kombinera med lägre GI-mat (som nötter) för att motverka denna effekt.

Om du gillar sockerförädlade produkter och känner att du berövar dina barn från sötsaker, kan det vara bra att komma ihåg att barnens smaklökar inte vet vad socker är. De kommer inte att sakna det du inte ger dem. Besök vår dessert sektion för läckra rätter som inte kräver tillsats av socker.

Koffein

Koffein är ett starkt stimulansmedel som kan göra barnen griniga, oroliga och även hyperaktiva. Koffein och tanniner (som finns i te) stör dessutom upptagning av andra näringsämnen inklusive järn, kalcium och magnesium, som är extremt viktigt för små barns växande kroppar och hjärnor.

Det är bäst att bara ge barn örtte tills de är 8 eller 9 år, och om de då ber om svart te, börja med en mycket svag blandning. Bortsett från upptagning av näringsämnen (som kan undvikas genom att dricka te separat från måltiderna), har tanniner visat sig ha många hälsofördelar, speciellt för immunförsvaret. Börja med grönt te, som har många av dessa hälsofördelar även om det fortfarande innehåller koffein.

Förädlade livsmedel (halvfabrikat)

Ge alltid dina barn färska, obearbetade livsmedel när du har chansen. Om de inte finns tillgängliga, är det näst bästa att ge dem ekologiskt förpackade livsmedel utan tillsats av socker, andra tillsatser, färgämnen eller konserveringsmedel. Förädlade livsmedel är en bred term, men innehåller några, kanske lite oväntade livsmedel, som bröd, yoghurt, en del torkade frukter samt alla frukostflingor förutom de råa (rå havre, råa hirsflingor mm.), liksom de mer uppenbara som hamburgare, godis, kex, kakor, chips och choklad.

Många frukostflingor som Cheerios eller Cornflakes innehåller socker. En skål med spannmål täckta med raffinerat socker är inte det bästa sättet för ditt barn att börja sin (ofta intensiva och jätteaktiva) dag. Kolla in våra hälsosamma frukostalternativ för att få idéer till att fixa en enkel, hälsosam frukost som dina barn kommer att älska.

Salt

Salt rekommenderas inte för barn under ett års ålder, eftersom det kan vara skadligt för deras njurar och de kommer i alla fall att få i sig allt salt de behöver från bröstmjölk eller mjölkersättning. Men många förädlade livsmedel innehåller mycket dolt salt. Här är de livsmedel som du bör se upp för – leta efter innehållet av natrium!

1. Modersmjölkersättning: Var noga med att använda rätt mängd vatten när du blandar, eftersom koncentrerad ersättning kommer att innehålla för mycket salt.
2. Buljongtärningar (förutom bebisbuljong eller saltfri buljong): Använd inte kommersiella brunsåser eller buljongtärningar när du lagar mat till ditt/dina barn, eftersom dessa är väldigt saltade.
3. Ost
4. Kött
5. Konserverade bönor

Söta drycker

Den bästa drycken för ditt barn är vanligt vatten. Alla barn som vi känner älskar vatten, men någonstans på vägen får många barn saft och andra söta drycker och sedan är det svårt att gå tillbaka. Den värsta syndaren är läsk som Coca Cola, på grund av det höga innehållet av koldioxid och fosforsyra, vilket kan orsaka problem i skelettets utveckling. Men även rena fruktjuicer innehåller mycket naturliga sockerarter, med nästan inga fibrer som balanserar ut dem.

Fruktoset i fruktjuice har samma effekt på blodsockret som raffinerat socker, och är dessutom mycket dåligt för tandemaljen. Så även om juice är en bra källa för vitamin C, är det alltid bättre att erbjuda en liten bit av en hel frukt (som fortfarande innehåller alla fibrer) och ett glas vatten istället för en fruktjuice.

Sötningsmedel

Sötningsmedel är allt från konstgjorda sötningsmedel som aspartam till naturliga “hälsosamma” sötningsmedel som honung och lönnsirap. Aspartam har visat sig vara ett farligt ämne som enligt studier har orsakat tumörer hos råttor och ska därför aldrig ges till barn. Honung anses vara en hälso-nektar, från ett blodsockerperspektiv har dock honung samma GI som raffinerat socker. Om du vill ta med honung i ditt barns kost, ha detta i åtanke och försök att alltid servera den med ett mellanmål med lägre GI och hög proteinhalt såsom nötter eller havregryn.

Om du behöver sötma, är det bästa att använda lönnsirap, som framställs av saven av lönn och som i studier har visat sig ha en mycket lägre effekt på blodsockret än honung eller raffinerat socker.

Tills nyligen ansågs “Agavenectar” vara ett konstjort sötningsmedel med lågt GI, men den har dock nyss blivit tvungen att byta namn till Agavesirap och en del vårdpersonal hävdar att den är lika raffinerad som majssirap. För tillfället använder vi därför inte den längre i våra recept, men gör lite egen research innan du bestämmer dig för att använda den eller inte.

Tillsatser

Många livsmedelstillsatser har visat sig vara farliga för människors hälsa, särskilt spädbarns och barns. Tillsatser har kopplats till en rad hälsoproblem, från astma till hyperaktivitet och barnleukemi, och flertalet har nu förbjudits över hela Europa.

Här är några att se upp för:

Natriumnitrat/nitrit
Natriumnitrat/nitrit används som konserveringsmedel och en arom. Det används också för att behålla den röda färgen i köttprodukter.
Finns i: bacon, skinka, corned beef, korv, lunchkött, rökt kött, rökt fisk.
Eventuella biverkningar: Natriumnitrat/nitrit har i studier kopplats till vissa typer av cancer, speciellt när köttet har utsatts för höga temperaturer (t.ex. under grillning). Det har också kopplats till fosterskador och barnleukemi.

Acesulfamkalium (även känd som Acesulfam K)
Acesulfam K är ett kalorifri konstgjort sötningsmedel. Det är mycket sötare än socker och marknadsförs som DiabetiSweet and Sweet One.
Finns i: tuggummi, bakverk, gelatindesserter.
Eventuella biverkningar: I vissa studier har detta sötningsmedel orsakat lung-, bröst och brässtumörer i bröstkörteln hos råttor. Det ledde också till leukemi och kronisk lungsjukdom. Acesulfam K kan orsaka lågt blodsockersattacker (reaktiv hypoglykemi) hos människor. Denna tillsats har orsakat kontroverser eftersom den inte har utsatts för omfattande tester.

Aspartam
Aspartam är ett konstgjort sötningsmedel. Det säljs som NutraSweet och Equal, men det är också tillsatt till många livsmedel, särskilt de som är märkta som “sockerfria”, av vilka många är riktad till barn. Många människor med diabetes använder aspartam istället för raffinerat socker.
Finns i: sockerfria drycker, tuggummi (nästan i alla), godis, halvfabrikatsdesserter, kalorilåga desserter, gelatin, dryckblandningar, läsk, vissa märken av tuggtabletter för vitamintillskott.
Eventuella biverkningar: huvudvärk, illamående, depression, utslag, kramper, yrsel, dimsyn, sömnlöshet, ringningar i öronen, hallucinationer. Vissa studier länkar det starkt till cancer.

Majssirap
Majssirap är ett flytande sötningsmedel, som sakta har ersatt socker som ett billigare alternativ.
Finns i: bakverk, frukostflingor, kakor, godis, kakor, “frukt”drycker, glass, sylt, salladsdressing, kolsyrade drycker / läsk, soppor, och många andra förädlade livsmedel.
Eventuella biverkningar: förhöjd kolesterol, tidigt åldrande, fetma, okänslighet för insulinreceptorer för insulin.

Desserter

Få vi vara tydliga: desserter behöver inte vara ohälsosamma. Det är en av de viktigaste tankarna i denna blogg, tycker vi. Mat kan vara hälsosam och god så att du aldrig behöver känna att du saknar något eller berövar dina barn god mat. Ibland – när godis är gjort av frukter, nötter och kryddor – kan du även äta det lite oftare! Besök vår dessertsida för att hitta massor av läckra, hälsosamma, skuld-fria desserter. Det finns heller ingen skada i enstaka portioner riktig glass gjort på traditionellt sätt, dvs med grädde, socker, ägg och riktig frukt eller vaniljsmak. I Sverige rekommenderar vi Gräddglass Gammaldags eller Järna Glass, som du kan hitta i diverse stormarknader.

De viktigaste du bör se upp för med desserter är härdade fetter/transfetter (dåligt för hjärtat och kopplad till flera cancerformer), livsmedelstillsatser, socker, artificiella sötningsmedel såsom majssirap eller tillagt glukos (se ovan), konserveringsmedel, konstgjorda färgämnen och aromer. De flesta desserter, kakor och bakverk köpta i butiken innehåller en del, om inte alla, av ovanstående. Hemgjorda kakor, godis och desserter kan göras helt utan dem. Vi föredrar recept med mandel- och kokosmjöl för sina höga proteinhalter och bra fetter.

Referenser

1. Peters J, et al ” Processed meats and risk of childhood leukemia (California, USA)” Cancer Causes & Control 5: 195-202, 1994.
2. Sarasua S, Savitz D. ” Cured and broiled meat consumption in relation to childhood cancer: Denver, Colorado (United States),” Cancer Causes & Control 5:141-8, 1994.
3. Bunin GR, et al. “Maternal diet and risk of astrocytic glioma in children: a report from the children’s cancer group (United States and Canada),” Cancer Causes & Control 5:177-87, 1994.
4. Lijinsky W, Epstein, S. “Nitrosamines as environmental carcinogens,” Nature 225 (5227): 2112, 1970.