Min familj älskar frukost – den är definitivt vår favoritmåltid på dagen. Jag älskar att skapa läckra, hälsosamma rätter som ger inspiration och lätt kan anpassas till olika behov. Detta recept kan göras med vanlig yoghurt (helst rå) eller med havreyoghurt för att skapa ett veganskt alternativ. Vuxna kan ringla honung eller lönnsirap över den och små barn kan njuta av en mosad version.

Denna rätt är mkt fräsch när den serveras välkyld på en sommarmorgon. På vintern lägger vi till ångade äpplen för att värma upp den lite. Detta är ett bra mellanmål men även en hälsosam dessert. Du behöver inga särskilda konster för att övertyga dina barn att äta det, vilket alltid är ett plus under hektiska morgnar.

Recepttips
Skalet på organiska och hemodlade frukter är fulla av antioxidanter, därför föredrar vi vanligtvis att inte skala dem. För denna rätt rekommenderas dock att skala äpplena eftersom de smakar bättre samt att mindre barn skulle ha svårt att tugga kokt äppelskal. Lägg till en tjock grekisk yoghurt och en god honung, så har du en hälsosam efterrätt till din middag. Vi brukar ånga en stor sats äpplen i förväg som vi strör kanel på och förvarar i en glasburk i kylen för senare användning.

Du kan använda frysta bär om det inte är bärsäsong. Våra favoritäpplen är Cox och Royal Gala, men vilket sött äpple som helst kommer fungera bra.

De senaste riktlinjerna föreskriver att om du inte har några livsmedelsrelaterade allergier i familjen finns det heller ingen anledning att vänta med att ge ditt barn nötter tills 1 års ålder. Om du är osäker är det dock bäst att kontakta ditt barns läkare eller BVC innan du serverar nötter.    Skriv ut!    

Ingredienser
1 stort ekologiskt äpple
50 g (1/2 c) bär (t.ex. blåbär, hallon, jordgubbar, björnbär)
Kanel eller pepparkakskrydda
500 g (2 c) havre-yoghurt (eller annan valfri yoghurt)
50 g (1/2 c) kokosflingor, hackade eller malda nötter (t.ex. rostade hasselnötter, mandel eller blandade nötter) och/eller skalade hampafrön

Tillagning
1. Skölj, kärna ur och skär äpplet i tunna strimlor. Ånga på medelvärme i 3-4 minuter eller tills bitarna mjukar. Strö över kanel och ställ åt sidan.
2. Tina bären sakta om du använder frysta.
3. Ställ ut enskilda breda glas eller skålar. Börja med en sked av äpple och bär i botten, följt av en stor sked yoghurt. Strö över kanel och nötter, hampa och/eller kokosflingor. Upprepa tills skålarna är fyllda.
5. Toppa med nötter, kokosflingor och/eller hampafrön och servera.

Förberedelse: 5-10 min | Tillagningstid: 3-4 min | Portioner: 2-4