Kryddig yoghurtswirl med äpple & bär

Passar från 4 månader

Kryddig yoghurtswirl med äpple & bär


Min familj älskar frukost – den är definitivt vår favoritmåltid på dagen. Jag älskar att skapa läckra, hälsosamma rätter som ger inspiration och lätt kan anpassas till olika behov. Detta recept kan göras med vanlig yoghurt (helst rå) eller med havreyoghurt för att skapa ett veganskt alternativ. Vuxna kan ringla honung eller lönnsirap över den och små barn kan njuta av en mosad version.

Denna rätt är mkt fräsch när den serveras välkyld på en sommarmorgon. På vintern lägger vi till ångade äpplen för att värma upp den lite. Detta är ett bra mellanmål men även en hälsosam dessert. Du behöver inga särskilda konster för att övertyga dina barn att äta det, vilket alltid är ett plus under hektiska morgnar.

Recepttips
Skalet på organiska och hemodlade frukter är fulla av antioxidanter, därför föredrar vi vanligtvis att inte skala dem. För denna rätt rekommenderas dock att skala äpplena eftersom de smakar bättre samt att mindre barn skulle ha svårt att tugga kokt äppelskal. Lägg till en tjock grekisk yoghurt och en god honung, så har du en hälsosam efterrätt till din middag. Vi brukar ånga en stor sats äpplen i förväg som vi strör kanel på och förvarar i en glasburk i kylen för senare användning.

Du kan använda frysta bär om det inte är bärsäsong. Våra favoritäpplen är Cox och Royal Gala, men vilket sött äpple som helst kommer fungera bra.

De senaste riktlinjerna föreskriver att om du inte har några livsmedelsrelaterade allergier i familjen finns det heller ingen anledning att vänta med att ge ditt barn nötter tills 1 års ålder. Om du är osäker är det dock bäst att kontakta ditt barns läkare eller BVC innan du serverar nötter.

Speak Your Mind

*