Fetter & oljor

Fetter och oljor

Varför ska jag lägga till fett i min bebis mat?

Det finns många anledningar till varför du bör använda feta produkter och lägga till fett i ditt barns kost. För det första ger fett energi. Fett är den mest effektiva källan av energi från mat. Varje gram fett ger ungefär nio kalorier energi, jämfört med fyra kalorier per gram kolhydrater och proteiner. Och vi vet alla hur mycket energi ett litet barn behöver!

För det andra bygger fetter friska celler. Fett behövs för att bygga friska cellmembran så att celler kan fungera. Kroppen och hjärnan utvecklas mycket snabbt under de första sex åren i synnerhet. Vi behöver alla fett, men små barn under 6 års ålder behöver ett särskilt bra intag av bra fetter, eftersom … fetter bygger hjärnor. Fett utgör också delar av myelin, den feta slidan kring varje nervtråd, så ditt barns hjärna kan arbeta snabbare.

Kroppen behöver dessutom fetter för att använda vitaminer. Vitamin A, D, E och K är fettlösliga, därför behöver kroppen fett för att kunna absorbera dem. Små barn behöver mycket vitaminer för att hjälpa dem att få friska, starka ben och tänder och se till att deras immunförsvar förblir starkt för att skydda dem mot virus och förkylningar som så ofta drabbar de små.

Fett behövs också för frisk hud och för att bilda skyddande kuddar runt organen. Våra vitala organ, särskilt njurarna, hjärtan och tarmarna skyddas av fett för att förebygga skador och för att hålla dem på plats.

Dock är inte alla fetter likvärdiga. Det är viktigt att äta bra fetter och undvika de dåliga fetter som bland annat kan leda till livslånga viktproblem (se nedan).

Är inte fet mat ohälsosamt?

Du får ofta höra att fet mat är ohälsosam och leder till fetma. Det finns en hel del forskning som tyder på att det inte är fett i sig, utan härdade fetter och transfetter, socker och förädlade livsmedel som leder till ökningen av fetma.

Kroppen behöver två typer av fett för att producera hälsosamma hjärnceller. Den behöver Omega 3 (som finns i flaxfrö, valnötter, lax, sardiner, tofu, snapper, avokado) och Omega 6 (som finns i oljor som safflorolja, solrosolja, valnötsolja och sesamolja samt hampolja, som har bästa balansen mellan 3 och 6). Kost som har lågt innehåll av essentiella fettsyror kan ge upphov till att kroppen ersätter dem med ersättningfetter, vilket även kan vara skadligt för din kropp. En kost som är rik på omega 3-fettsyror sänker också nivån av potentiellt skadliga fetter i blodet, såsom kolesterol.

Den snabbaste hjärntillväxten sker under det första levnadsåret. Moder Natur vet hur viktigt fett är för bebisar – 50% av kalorierna i modersmjölk är fett. Och all mjölk är inte likvärdig heller – mjölk varierar från art till art. Komjölk till exempel har låga nivåer DHA (dokosahexaensyra) Omega 3-fettsyror som människobarnets hjärna behöver för att växa, men har höga nivåer mättat fett som kor behöver för att växa och överleva.

DHA är den primära strukturella delen av hjärnvävnad, så det är ett krav för en god hjärnfunktion. Det har visats i studier att barn med en låg nivå DHA i kosten har en långsammare hjärnutveckling samt sämre syn än de med hög DHA-nivå. Ammade barn har visat sig ha högre IQ (även om detta kan bero på att högre IQ gör föräldrarna mer benägna att amma). Inuiterna och andra kulturer med en diet rik på Omega 3 har en lägre förekomst av MS och andra degenerativa sjukdomar. ADHD har också varit kopplat till en kost låg på essentiella fettsyror och en anpassad kost har visat sig hjälpa.

“Dåliga” fetter är de som försämrar hjärnans funktion samt är skadliga för hjärta och kretslopp. Det värsta är konstgjorda härdade fetter / omättade transfetter som finns i till exempel kommersiellt beredd bakad mat, snacks samt bearbetade livsmedel, inklusive snabbmat.