Bananglass med kanel

Passar från 6 månader

Bananglass med kanel och kardemumma

Detta läckra “glassrecept” innehåller endast bananer, kanel och kardemumma, med tillsats av torkad frukt och nötter om du vill. Det är näringsrikt och ett jättebra, hälsosamt glassalternativ för både barn och vuxna. Även den kräsne kommer att gilla det!
Även om bananer innehåller mycket naturligt socker ger de en mycket hälsosammare glass än den som finns att köpa i butiken, som vanligtvis är laddad med raffinerat socker. Vi har lagt till nötter och kanel för att sänka GI-innehållet, men om du föredrar glassen utan, kan du helt enkelt hoppa över dem.
När jag först gjorde denna glass åt min man, försökte jag få honom att gissa vad jag hade använt i mitt nya recept. Han gick igenom en hel lista med ingredienser inklusive grädde och mjölk innan han gav upp. Han blev ganska chockad när jag berättade för honom att den enda ingrediensen var banan. Om du kör samma trick på din andra hälft, se till att droppa oss en kommentar och berätta vad han sagt!

Recepttips
Vi föreslår att du toppar vår bananglass med hackade nötter. Kom ihåg att små barn kan kvävas av nötter. Servera därför nötterna så fint att de kan svälja dem hela utan risk för kvävning. Om du är osäker, använd hampfrö eller malda nötter istället. Kolla in vår allergiinformation om du är orolig för allergier!

Här kommer receptet för “skuldfri” bananglass som hela familjen kan njuta av!