Banan-lassi med gurkmeja

Passar från 8 månader

Banan-lassi med gurkmeja

Dagarna blir kortare och mörkare och nu när vintern närmar sig spenderar vi mycket mer tid inomhus än vad vi gjorde under sommaren. Det är fika-säsong! För oss är det likställt med en ursäkt för att laga något gott och hälsosamt samt ha mysstund tillsammans runt köksbordet, antingen med familjen eller med vänner. I helgen hade vi kvar pumpapajkrydda och gjorde en kryddig dryck till alla. Vi brukar göra kryddat te, men eftersom det varit oväntat varmt denna vecka i Stockholm bestämde vi oss för att göra en kyld lassi.

Det finns många olika typer av lassi, både salta och söta. Vissa är gjorda med bananer, andra med mango, men traditionellt är lassi – en indisk dryck – salt, och görs ofta med kummin.

Gurkmeja är en av världens mest hälsosamma livsmedel, en kraftfull anti-inflammatorisk krydda som traditionellt används för att behandla flera typer av sjukdomar. Den har t ex visat sig minska risken för spridning av olika typer av cancer och barnleukemi. Bäst av allt tycker vi är den ljus-orangea, värmande färgen samt den kryddiga, något söta smaken.

Recepttips

I detta recept använder vi fryst banan och havreyoghurt för att göra den mjölkfri. Du kan ersätta med fryst mango om du vill, eller även använda traditionell yoghurt. Många Lassi-recept innehåller 3 eller 4 tsk krydda, men eftersom detta recept är tänkt för hela familjen där allas smaklökar är olika, rekommenderar vi att du börjar med 1 tsk av varje krydda och sedan lägger till mer smak efter behov.

Speak Your Mind

*

Comments

  1. Ylva Maurer says:

    Fantastiska recept och vilka inspirerande och vackra bilder! Tack för en underbar blogg! Love it!