Aprikos-, kokos- & valnötskakor

Passar från 12 månader

Aprikos-, kokos- & valnötskakor
Det är alltid bra att ha ett gott kakrecept till hands, speciellt när man har barn. Man vet aldrig när sin respektive eller något av dina barn bjuder hem en oväntad gäst, eller när en vän hälsar på oanmäld. De svenska vintrarna är långa och mörka, så det finns gott om möjligheter till en mysig eftermiddagsfika med vänner.

Jag gillar att skapa snabba och goda recept som jag kan slänga ihop och servera på mindre än en halvtimme.

Dessa glutenfria kakor är lätta, sega, extremt smakrika och bäst av allt, hälsosamma. De är snabba att laga, behöver inte lång tid i ungnen och kommer säkerligen att bli en hit hos alla – från ditt barn till din farmor. Om du inte gillar att ha gäster, tänk dig noga för innan du bjuder på dessa. Allvarligt talat.

Recepttips
Strukturen och smaken av dessa hemgjorda kakor kan varieras beroende på hur mycket torkad frukt, nötter och kokos du lägger till. Använder du mer kokos kommer du få lite mer smuliga kakor, medan mer torkad frukt kommer att göra dem sötare. Det är mycket viktigt att pressa degen ganska ordentligt innan du formar den till bollar. Du kanske kommer att märka att kakorna är känsliga när de heta, detta beror på mandelmjölet, så det är säkrast att hantera dem försiktigt tills de har svalnat och låta dem svalna på galler om möjligt.

Variationer inkluderar daddlar istället för aprikoser, samt tranbär och pecannötter. Du kan också prova att använda kokosmjöl om du inte har mald mandel / mandelmjöl tillgängligt.

Speak Your Mind

*