Äppel-, blåbär- & broccolipuré

Passar från 4 månader

Äppel-, blåbär- & broccolipuré
Ända sedan jag läste den här studien om fördelarna med att äta broccoli och blomkål har jag varit nästan besatt av att se till att min familj äter tillräckligt av det. Hittills har det lönat sig med min son, som har ätit det i puré-form ända sedan han började äta och numera gärna tuggar i sig en halv broccolikvist.

Broccoli har en ganska stark smak för små barn, särskilt i koncentrerad puré-form, men kom ihåg att när flesta barn är ca 6-7 månader kommer de att äta det du matar dem, även om de grimarserar lite under de första skedarna. Denna period är den idealiska tiden att introducera alla typer av starkare smaker, från broccoli till vitlök men även lite curry.

Vi lade till blåbär eftersom de är läckra och fulla av näringsämnen, speciellt C-vitamin, som hjälper ditt barn absorbera det maximalt med järn från denna puré. Tillsammans med äpplena lägger de till lite sötma, men inte för mycket, eftersom det också är viktigt för ditt barn att vänja sig vid sura och beska smaker i detta skede, eller åtminstone att de inte vänjer sig vid att äta för mycket sötsaker.

Recepttips
Kanel är en stark, varm krydda och kan vara ett allergen (min son är allergisk), som producerar ett rött utslag runt munnen. Detta är inte ovanligt, så se upp för det och kontakta din läkare om det behövs eftersom det ibland kan orsaka mer allvarliga allergiska reaktioner senare. Det är bäst att utelämna kanel till ca 8 månaders ålder pga detta skäl.

Detta mos kan ändra färg vid kontakt med luft, vilket inte ser så aptitlig ut – så servera genast, lägg det i en lufttät behållare och förvara i kylskåp, eller frys direkt för framtida bruk.

Om du har överbliven mat, kan detta mos också användas som en sås för vuxna till viltkött (eller – eventuellt – även kyckling, även om min man och jag inte var helt överens om detta) eller blandas i havregröt som en frukt topping.

Speak Your Mind

*