Amaranthgröt med päron

Passar från 6 månader

Amaranthgröt med päron

Amaranth är ett föga känt sydamerikanskt korn, som för närvarande genomgår lite av en renässans. Amaranth innehåller höga halter protein, vilket gör den till en perfekt ingrediens i barnets gröt men även ett näringsrikt frukostalternativ för resten av familjen. Proteinet hjälper till att balansera blodsockret, vilket resulterar i en långsam frisättning av kolhydrater som kommer att hålla de små (och stora) magarna mätta längre. Det är också glutenfritt, vilket gör det perfekt både som första mat och för dem som vill undvika eller eliminera gluten.

Det finns många olika varianter. Äpple och ingefära gör en härligt värmande vintergröt. Citron och ingefära gör en syrlig och frisk kombination. Kanel ger värme, så om du vill kan du lägga till en kanelstång under tillagningen. Kanel kan dock framkalla en allvarlig allergisk reaktion hos barn, så se upp för rodnad runt munnen.

En av mina nuvarande favoritvariationer är att ersätta päron med jordgubbar och hackade, torkade aprikoser. När gröten är rykande het och min 15 månader gamla son inte förstår varför han inte kan äta det NU, så är några ekologiska, frysta jordgubbar ett bra knep för att sänka temperaturen ganska snabbt. Skär upp några mjuka, torkade aprikoser i små bitar, rör runt jordgubbarna tills de smälter och servera sedan. Denna kombination smakar ännu bättre om du lämnar den i ett förseglat kärl över natten och serverar morgonen efter när alla smaker har smält samman.

Recepttips
Koka Amaranth väl, så att det inte är för krispigt. Vuxna och äldre barn kanske vill ha en knaprig konsistens men spädbarn föredrar den ofta krämig. Om du vill experimentera kan du prova att lägga till dina egna favoritkryddor och frukter.